گفتگو با دکتر بهزاد امیدی کاشانی مخترع قطعه کاهنده آب مصرفی کولر
صرفه‌جويی 70 میلیون متر مکعب آب در یک سال

صرفه‌جويی 70 میلیون متر مکعب آب در یک سال

گفتگو با دکتر بهزاد امیدی کاشانی
۱۳۹۵/۰۱/۲۰

نسرین کاری - بحران آب و محدوديت منابع آب در حال حاضر برای بسياری از کشورها و در آينده‌ای نزديك برای کليه کشورهای جهان به صورت يك معضل جدی می‌بايست مورد توجه قرار گيرد، چرا که اين محدوديت رشد و تعالی کشورها را می‌تواند تحت‌الشعاع قرار دهد. خراسان جنوبی نیز به عنوان يکی از استان‌های کويری با مشکل کم آبی مواجه می‌باشد، از اين رو بايد به فکر جايگزين‌های مفيد در اين هدر رفت آب بود. يکی از همشهريان با اختراعی که بر روی کولر آبی انجام داده تا حد 50 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد. دستگاه بهينه‌سازی مصرف آب کولرهای آبی تبخيری توليدی ايران توسط دکتر بهزاد اميدی کاشانی عضو هيئت علمی گروه مهندسی مکانيك دانشگاه بيرجند طراحی و ساخته شد. 

اين استاد دانشگاه عنوان می‌کند: متأسفانه بزرگترين عامل مصرف انرژی و آب در داخل کشور، مصارف خانگی است. مشکل کم آبی در کشور از يك طرف و استفاده از کولرهای آبی در مناطق وسيعی از کشور از طرف ديگر، دليل اصلی اين اختراع است. کاشانی مخترع اين دستگاه عنوان می‌کند: بر اساس قوانين بقای جرم و انرژی با يك موازنه علمی بين هوا و آب عبوری از پوشال کولر، قادر است با توجه به اندازه و دور موتور کولر از هدر رفت بخار آب از روی پوشال جلوگيری کند. وی يادآور می‌شود: اندازه کوچك دستگاه و نصب ساده و سريع و ايمن آن در پشت کليد کولر و هزينه پايين توليد، عدم نياز به تغيير در اجزای برقی و مکانيکی کولرها، قابليت تنظيم برای کولرهايی با اندازه‌های مختلف و تطابق و فرمان‌پذيری از دور کند و تند موتور کولر از ويژگی‌های دستگاه مذکور می‌باشد. وی خاطر نشان می‌کند: اين اختراع با عنوان «فرآيند بهينه‌سازی و کاهش مصرف آب کولرهای تبخيری آبی با تنظيم دبی حجمی آب در حال سيرکولاسيون» در مرکز مالکيت معنوی اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شماره 85579 ثبت شده است.

وی در مورد کارکرد اختراعش بيان می‌کند: در کار فعلی مشخصات برق مصرفی و اکثر مشخصات ترموديناميکی مهم دو سيال کارکننده (آب مصرفی و هوای گذری از کولر) در کولر آبی در طی 9 ساعت روز به طور منظم و پيوسته اندازه‌گيری و ثبت شده است. بازده سرمايشی دستگاه بر حسب تعاريف علمی موجود در سطح دنيا و همچنين طبق استانداردهای تدوين شده سازمان ملی استاندارد ايران به صورت عملی و تئوری برای شرايط کاری مختلف (دورهای مختلف موتور کولر) برای ساعات مختلف روز محاسبه شده است. همچنين بر اساس اصول انتقال جرم، تبخير آب به صورت تئوری محاسبه و با مقادير تجربی حاصله از اين کار فعلی مقايسه شده است. کاشانی تصريح می‌کند: يك کولر در عرض 9 ساعت کار حدود 140 ليتر آب مصرف می‌کند با اين قطعه مصرف آب به 80 ليتر می‌رسد و 60 ليتر در يك روز کاهش مصرف آب دارد. وی حُسن‌های اين قطعه را چند مورد بيان می‌کند: مصرف آب بين 15 تا 50 درصد کاهش می‌يابد، عمر پوشال‌ها را زياد می‌کند و عمر پمپ‌ها را زياد می‌کند، گچ نمی‌گيرد. وی افزود: اين قطعه در پشت کليد کولر نصب شده و به هيچ هزينه‌ای برای تغيير بر روی خود کولر نياز ندارد.

وی همچنین می‌افزايد: برای سنجش صحت و سقم قطعه آزمايشات با نصب پنج دماسنج و پنج رطوبت‌سنج در نقاط مختلف (هوای بيرون، خروجی از کولر، خروجی دريچه کولر به اتاق، نقطه مستقيم روبروی دريچه کولر در مرکز اتاق، در نقطه غيرمستقيم خروجی دريچه کولر) انجام شد و با حفظ شرايط کارکرد و همين‌طور شرايط هوای خروجی کولر، مصرف آب کولر کاهش يافت. وی ادامه می‌دهد: اگر در کشور 13 ميليون کولر آبی وجود داشته باشد که فقط در هر روز 9 ساعت و فقط سه ماه در سال(تير، مرداد، شهريور) کار کنند، مقدار آب صرفه‌جويی شده در هر سال 70 ميليون متر مکعب خواهد بود. وی اظهار کرد: در ثبت و تأييد اين اختراع اداره آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی همکاری‌های زيادی داشته است.

 

منبع: روزنامه آوای خراسان جنوبی - شماره 3466 - دوشنبه 24 اسفند 1394

با ما در ارتباط باشید :

آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند،  شوکت آباد، دانشگاه بیرجند، دانشکده مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دکتر بهزاد امیدی کاشانی، شرکت دانش بنیان بهسازان آب و انرژی بیرجند

تلفن: 09155642577 - 09338300951

 

آدرس روی نقشه :

آمار بازدید :

کاربران آنلاین : 1 نفر
بازدید امروز : 864 بار
کاربران امروز : 15 نفر
بازدید دیروز : 38 بار
کاربران دیروز : 16 نفر
بازدید کل : 176385 بار

©تمامی حقوق مادی و معنوی برای شرکت دانش بنیان بهسازان آب و انرژی بیرجند محفوظ است. 1394

Copyright © 2016 | www.baeb.ir | all rights reserved

Designed and Powered By : فناوری اطلاعات پویش